Ont, det gör ont…
2 september, 2019
Dagens
15 februari, 2021

Nyhet!

Mina tips

Bra saker du kan göra själv

Varje dag ger jag mina kära klienter och kunder råd och tips på hur det går att hjälpa sig själv. Det tänker jag även göra här så att du som läser och inte har tid att boka in dig också får möjlighet att må bättre.

Jag tänker att vi börjar längst ner, med fötterna. Fötterna är så oerhört mycket viktigare än vi tror. Det är omöjligt att få en nacke 100 % bra om inte fötterna och fotlederna gör det dom ska. Många får veta att det är ett pronationsproblem och att du ska köpa speciella skor, eller ennu värre ”du behöver specialgjorda inlägg ”, till 3-4000 kr. Missförstå mig rätt, det finns absolut tillfällen där en sula kan hjälpa, men det är inte en lösning på problemet menar jag. Det är en hjälp under en viss tid för att avlasta och hjälpa mot smärta så du kan träna. Det som kommer hjälpa dina fötter är att du tränar dom!

Så här kommer ett första steg till att få bättre fötter, en träning för stortån, som även håller mycket av vår balans. Underligt att en så liten kroppsdel kan betyda så mycket men den är essentiell för vår balans.

sätt gummibandet vid nagelbandet och dra tårna ifrån varandra och sen långsamt tillbaka.

Jag älskar sparris och har därför en hög med gummibanden som dessa kommer med, som jag sparar och använder som gummiband för stortån! Övningen kan du göra samtidigt som du tittar på en film eller läser en bok, gör den i tre minuter och vila sen i en minut. Håll gärna på i en tio minuter och gör det gärna varje dag i sex månader för att få ett bra resultat. Lång tid kan tyckas, men du sitter ju där varje kväll, tittar på nått på burken, varför inte träna lite samtidigt? Ännu viktigare om du har en hallux valgus eller börjar få känningar i din stortåled, det kan vara det som gör att du undviker en operation.

Comments are closed.